Peugeot – Από το 301 στο 308
Μοντέρνο και κομψό, το νέο PEUGEOT 308 παρουσιάστηκε στη γαλλική αγορά τον Σεπτέμβριο του 2021, το επόμενο μοντέλο της σειράς «300 Series», της πιο ολοκληρωμένης σειράς μοντέλων στην ιστορία της μάρκας PEUGEOT, μίας σειράς που εγκαινιάστηκε το 1932 με το PEUGEOT 301. Από το PEUGEOT 301 στο νέο PEUGEOT 308, έχουν κυκλοφορήσει 10 γενιές και έχουν περάσει 90 χρόνια ιστορίας και τεχνικής προόδου του αυτοκινήτου. Το PEUGEOT 303 είναι η μόνη γενιά που παραλείφθηκε! – μια εξαίρεση στα διαδοχικά μοντέλα είναι το 309, το οποίο κυκλοφόρησε μεταξύ του 305 και 306, με δύο τίτλους Αυτοκινήτου της Χρονιάς από το 2000, και αξιοσημείωτες επιτυχίες σε αγώνες ράλι.
Τα μοντέλα της σειράς 300 της PEUGEOT είναι εκδόσεις αυτοκινήτων compact που τοποθετούνται ανάμεσα στα μικρά saloon και τα οικογενειακά. Τα τελευταία 90 χρόνια, ολόκληρη, ή μέρος της παραγωγής τους, πραγματοποιείται στην ιστορική τοποθεσία της PEUGEOT στη Sochaux – εκτός από το PEUGEOT 309, που κατασκευάστηκε στο εργοστάσιο της Poissy, και τη νέα γενιά, που κατασκευάζεται στην πόλη Mulhouse.
Στις αρχές της δεκαετίας του 30, εν μέσω οικονομικής κρίσης, η PEUGEOT ανταποκρίθηκε στις ανάγκες των απαιτητικών πελατών, λανσάροντας το PEUGEOT 301, το οποίο πουλιόταν από το 1932 έως το 1936 σε εκδόσεις saloon, sedan, κουπέ, καμπριολέ και roadster. Με κινητήρα 1.465 κ.εκ. που απέδιδε 35 ίππους, το 301 κατασκευάστηκε σε 70.500 μονάδες.
Το 1936 το 301 αντικαταστάθηκε από το PEUGEOT 302 που κατασκευάστηκε σε 25.100 μονάδες μέχρι το 1938. Αυτή ήταν η εποχή που οι κατασκευαστές αυτοκινήτων ανακάλυπταν την αεροδυναμική, και το 302 ήταν ένα απτό παράδειγμα: με τους ενσωματωμένους προβολείς του τοποθετημένους πίσω από τη μάσκα του ψυγείου, και το μπροστινό μέρος, το οποίο παρουσίασε το στυλ, γνωστό και ως «Sochaux spindle», που πρωτοπαρουσιάστηκε με το PEUGEOT 402. Έχοντας σημειώσει μεγάλη επιτυχία, η μάρκα αποφάσισε να χρησιμοποιήσει την ίδια γραμμή για την «ενδιάμεση» γκάμα της, που περιλάμβανε και το PEUGEOT 302. Αυτό το αυτοκίνητο μπορούσε να φτάσει την απίστευτη για την εποχή, ταχύτητα των 100 km/h.

Ο πόλεμος διέκοψε την πορεία της Σειράς 300, και το PEUGEOT 303 δεν παρήχθη ποτέ: αυτή η σειρά «μπήκε στην αναμονή» για τρεις δεκαετίες, μέχρι την άφιξη του PEUGEOT 304, που παρουσιάστηκε το 1969 στην Έκθεση του Παρισιού. Ήταν διαθέσιμο σε εκδόσεις saloon, κουπέ, καμπριολέ, station wagon και επαγγελματικό station, γνωστό και ως το ‘γυάλινο station’. Το PΕUGEOT 304 είχε στόχο να κατακτήσει το segment των μικρομεσαίων οχημάτων, για αυτό και διατήρησε την τεχνική βάση του PEUGEOT 204. Ωστόσο, διέφερε από το 204 στο ότι το μπροστινό του μέρος έχει κάθετη μάσκα και η έκδοση saloon ήταν κατά 15 εκ. μεγαλύτερη (4,14μ. σε σύγκριση με τα 3,99 μ.), αλλά μόνο 2 εκατοστά μακρύτερη στην έκδοση station wagon (3,99 μ. σε σύγκριση με 3,97 μ. για το 204). Από το 204, το PEUGEOT 304 διατήρησε το μεταξόνιο και το κεντρικό τμήμα του αμαξώματος. Το πίσω μέρος ήταν μακρύτερο. Το εκσυγχρονισμένο εμπρός μέρος, με τους τραπεζοειδείς προβολείς, έμοιαζε με αυτό του PEUGEOT 504. Το συγκεκριμένο μοντέλο ήταν εντυπωσιακά ευρύχωρο, απαραίτητη από τότε, προϋπόθεση για ένα οικογενειακό saloon.
Μεταξύ 1969 και 1979 παρήχθησαν σχεδόν 1.200.000 μονάδες, και το 304 γνώρισε μεγάλη εμπορική επιτυχία. Μεταξύ 1970 και 1972, η PEUGEOT κυκλοφόρησε στις Ηνωμένες Πολιτείες το 304. Ήταν όμως πολύ μικρό για την αμερικανική αγορά και πούλησε μόνο 4.000 μονάδες. Το 1973, ανανεώθηκε, και το 1975 οι εκδόσεις coupé και cabriolet εξαφανίστηκαν. Η έκδοση saloon παρέμεινε στις αντιπροσωπείες μέχρι το 1979.
Το PEUGEOT 305 sedan αποτέλεσε τη βάση για το πειραματικό πρόγραμμα VERA, και σχεδιάστηκε με στόχο τη βελτίωση της οικονομίας στην κατανάλωση καυσίμου, των μελλοντικών γενιών. Το πρώτο πρωτότυπο VERA 01 που παρουσιάστηκε το 1981, είχε κατά 20% μειωμένο βάρος και κατά 30% μειωμένο αεροδυναμικό συντελεστή. Το πρόγραμμα VERA το οποίο εφαρμόστηκε για 5 χρόνια με δουλειά που επεκτάθηκε και στους κινητήρες, είχε σημαντική επιρροή στην ανάπτυξη των μοντέλων της μάρκας, όπως ήταν το 405 και στη συνέχεια το 605.
Η άφιξη του PEUGEOT 309 το 1985 επιβράδυνε τις πωλήσεις του 305, του οποίου η καριέρα τελείωσε το 1989. Στην πραγματικότητα ήταν το PEUGEOT 405, και όχι το 309, που το διαδέχτηκε στη γκάμα της PEUGEOT το 1987.
Κατασκευασμένο μεταξύ 1985 και 1994 στο Poissy, στην Ισπανία και τη Μεγάλη Βρετανία, το PEUGEOT 309 ήταν το πρώτο αυθεντικό «compact» μοντέλο με τη σύγχρονη έννοια του όρου: δεν ήταν πλέον ένα κλασικό 4θυρο notchback όπως το 304 και το 305, αλλά ένα hatchback. Με μήκος 4,05μ., ήταν 19εκ. πιο κοντό από το 305 (4,24μ. στην έκδοση saloon). Εμπνευσμένο από το Talbot Horizon αλλά με το δικό του στυλ, δανείζονταν την πλατφόρμα και τις πόρτες του PEUGEOT 205, με μεγαλύτερο το εμπρός και το πίσω μέρος, και ένα κοίλο πίσω τζάμι που αποτέλεσε και το χαρακτηριστικό του hatchback.
Το 309, κυκλοφόρησε αρχικά σε 5θυρη έκδοση, και δύο χρόνια αργότερα, το 1987, παρουσιάστηκε και σε 3θυρη έκδοση. Η έκδοση 309 GTI, διάθετε έναν κινητήρα 1,9 λίτρων ισχύος 130 ίππων προερχόμενο από το 205 GTI. Το 309 GTI επιτάχυνε από 0 στα 100 km/h σε 8 δευτερόλεπτα και είχε τελική ταχύτητα 205 km/h. Το 1989, το 309 GTI φόρεσε τον κινητήρα MI16 των 160 ίππων από το PEUGEOT 405, και μετονομάστηκε 309 GTI 16, ένα τρομερό compact σπορ μοντέλο που σεβόταν ο ανταγωνισμός. Η καριέρα του 309 τελείωσε το 1994. Πουλήθηκαν πάνω από 1,6 εκατομμύρια μονάδες.

Το Φεβρουάριο του 1993 η μάρκα κυκλοφόρησε το PEUGEOT 306. Το συγκεκριμένο μοντέλο αντικατάστησε τόσο το κορυφαίο της σειράς PEUGEOT 205, όσο και το PEUGEOT 309. Έγινε best-seller στην κατηγορία του και κατασκευάζονταν μέχρι το 2002, σε τουλάχιστον 9 εργοστάσια σε όλο τον κόσμο. Ήταν διαθέσιμο σε εκδόσεις 3 και 5 θυρών από το 1993, ενώ το 1994 στη γκάμα προστέθηκε ένα 4θυρο και ένα ελκυστικό κάμπριο. Σχεδιασμένο και κατασκευασμένο από τον οίκο Pininfarina, το τελευταίο ψηφίστηκε στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου της Γενεύης το 1994, ως το πιο όμορφο Cabrio της χρονιάς, και Cabrio της Χρονιάς το 1998. Για άλλη μια φορά, η οδική συμπεριφορά του PEUGEOT 308 ανέβασε τον πήχη ψηλά, ειδικότερα στις σπορ εκδόσεις του: PEUGEOT 306 XSI και PEUGEOT 306 S16. Μια θεαματική και αξέχαστη έκδοση MAXI, με ισχύ 285 ίππων σηματοδότησε τη μεγάλη επιστροφή της PEUGEOT στα ράλι το 1996 μετά από απουσία 10 χρόνων.



